Speerpunt 1: De behoefte van de inwoner staat centraal
‘De behoefte van de inwoner staat centraal’ is het centrale speerpunt. De andere vier speerpunten dragen hieraan bij. We doen ons werk voor onze inwoners. Daarom staan zij centraal in ons werk. Inwoners komen meestal bij de gemeente met een vraag. We proberen de inwoner zo goed mogelijk te helpen en kijken ook naar de vraag achter de vraag. De behoefte van de inwoner centraal stellen, betekent zeker niet dat wij hem altijd zijn zin kunnen geven of elke vraag met een ‘ja’ beantwoorden. Duidelijk zijn is belangrijk. Bij een ‘nee’ heeft de inwoner echter wel behoefte aan een uitleg. We denken mee en zoeken samen naar een alternatieve oplossing, naar wat wél kan.
Speerpunt 2: Samen komen we verder
Twee breinen weten meer dan één. Je mag jouw collega’s om hulp vragen; daar zijn we ten slotte collega’s voor. Door de koppen bij elkaar te steken, versterken we elkaar. Samen weten we meer, zien we meer en kijken we vanuit meer- dere invalshoeken naar een zaak. Je bent onderdeel van een team, maar denkt ook teamoverstijgend. Als we zaken integraal aanpakken, gebeurt er meer in samenhang en voorkomen we dat we dubbel werk doen. Ook maakt samenwerken ons werk vaak leuker. Samen met collega’s, inwoners en partners zetten we het beste resultaat neer. We doen het samen!
Speerpunt 3: Wees flexibel in de manier waarop je het doel behaalt
Je werkt elke dag aan meerdere taken. Deze taken dragen bij aan de doelen van jouw team en de organisatie. Procedures en processen zijn er niet voor niks. Die bieden duidelijkheid en houvast. Hou wél voor ogen dat het doel, het resultaat voorop staat. Natuurlijk wel binnen de kaders die jouw team heeft afgesproken. Het behalen van het doel is belangrijker dan de manier waarop dit gebeurt. We hoeven ons niet langer vast te houden aan oude processen als de afgesproken kaders en de wet- en regelgeving daar niet om vragen. Want: de wereld om ons heen verandert. Daardoor verandert ook ons werk. We weten hiermee om te gaan en passen onszelf en zo nodig proces- sen en procedures aan.
Speerpunt 4: Je neemt verantwoordelijkheid en gaat ervoor!
We hebben vertrouwen in elkaars kennis, kunde en professionaliteit. Elke medewerker heeft invloed en levert een bijdrage aan het grotere geheel. Je doet je werk met inzet en betrokkenheid. Je krijgt verantwoordelijkheid en neemt die ook. Dat betekent dat jij eigenaar bent van je werk en zorgt voor een zo goed mogelijk resultaat. Ook neem je initiatief en durf je het ook eens anders te doen. Soms kleur je buiten de lijntjes, omdat je vanuit jouw expertise denkt dat jouw aanpak beter past. Je wordt niet afgerekend op een gemaakte fout; je leert ervan. Wees trots op behaalde successen en geleerde lessen.
Speerpunt 5: Je krijgt de ruimte om jezelf te ontwikkelen en te blijven groeien
Als gemeente willen we toekomstbestendig zijn. We zorgen dat we om kunnen gaan met alle veranderingen die de toekomst brengt. Dat betekent dat we ons moeten blijven ontwikkelen. Dat geldt voor onze organisatie, onze teams én onze medewerkers. Daarom is het belangrijk om regelmatig stil te staan bij je eigen ontwikkeling. We krijgen allemaal de kans om ons te ontwikkelen. Het is aan jou om deze ontwikkelruimte te pakken. Niemand is immers ooit uitgeleerd. Heb vertrouwen in jouw persoonlijke én vakinhoudelijke groei. Ga met collega’s in gesprek over wat goed gaat en wat beter kan. We moedigen je aan deze verantwoordelijkheid met beide handen aan te grijpen.